Najnovije

Botanica spices: “Uvodimo promjene u ugostiteljstvo i posluživanje pića”

Botanica spices i Three Cents tonici

Ivan Knežević i Mario Piteša vlasnici su Botanice. Perscripta je njihova firma koja se bavi proizvodnjom i prodajom začina, Kofer. je firma koja se bavi ginovima, svijećama i prodajom retail začina, a treća firma je vezana uz samo ugostiteljstvo, velike evente i A most unusual garden, bar koji ne prestaje privlačiti pozornost u Zagrebu.

S obzirom na veliki napredak cjelokupne priče, iskoristili smo priliku i porazgovarali s njima o svemu što nas je zanimalo vezano za njihove neobične začine koje proizvode.

Koji brendovi su bili uz vas na putu do ovoga što ste danas?

Jägermeister, Hendrick’s, Thomas Henry… više-manje imali smo potporu cijelog G3 portfolia. Najviše radimo za Hendrick’s jer smo slični u razmišljanju, načinu posluge i serviranja. I sami radimo takve stvari, malo čudne, uvrnute.

Botanica začini i vlasnici Ivan i Mario

Ivane, kako ste došli do toga da je Botanica potrebna u Hrvatskoj?

Prvo smo osjetili potrebu za naš bar i promocije. Razvijanjem “gin kulture” vidjeli smo da će biti potrebno nešto što će pomoći da ona opstane i da se zadrži. Od prvog dana mislimo da lokali ne bi trebali imati ekskluzivu, nego širinu – više vrsta ginova, tonika.

Samim time osjetili smo potrebu oplemeniti G&T sa začinima koji se stavljaju unutra. Na početku smo počeli naručivati samo za svoje potrebe. Nakon toga smo shvatili da je preskupo pa smo krenuli uvoziti veće količine. Drugi su to vidjeli kod nas, jedna stvar je vodila drugoj i postali smo proizvođači i zastupnici.

Mario, možemo li reći da je Botanica odraz vašeg rada i uspjeha kao svog brenda?

Definitivno. Počevši od konobarenja pa kroz cijelo ugostiteljstvo, tražili smo što je potrebno kako bismo ga podignuli na veću razinu. Mislimo da je Botanica pravi put i da sve to skupa izgleda bolje, jače, kvalitetnije. Želimo uvesti nove promjene u ugostiteljstvo i posluživanje pića.

Firma ste koja stvarno stvara trendove. Mnogi nemaju brand ambassadora za velike brendove, vi ih imate za Botanicu. Kako je došla ta ideja?

Bilo je potrebno. Nas dvoje više nismo toliko prisutni u baru i moramo imati ljude koji su konstantno u baru. Kao što je Ivan Mandarić, naš brend ambasador za Botanicu. Stalno je u baru i može nam dati potrebne savjete kako bismo mogli graditi nove stvari.

Zašto je baš Ivan osoba za to? Koja je odlika barmena koji predstavlja vaš brend?

Barmen treba biti profesionalan, imati viziju, znanje i iskustvo.

Što je profesionalnost u tom cijelom procesu? S obzirom da ste specifični za ugostiteljstvo?

Najvažnije što smo tražili je da barmen pozdravlja kada gost uđe u lokal, da zna razgovarati s ljudima, poštuje kolege, drži do svoje reputacije, radi kvalitetne mikseve…  Važno je i da nije kupljen ni od jednog većeg brenda. Cijela priča Botanice je također neovisna. Lokali trebaju biti neovisni, ugostiteljstvo treba biti neovisno.

Distribucije i veleprodaje neka se međusobno bore za pozicije. Mislim da se premalo ulaže u prodavače, edukacije… a previše u tepihe, lustere i ostale stvari. Mislim da je tu ključ. Mi nemamo problema s tim, vjerujemo u ljude i da sve dobro nosi čovjek.

Reci mi kako se ti i Mario slažete, tko vodi koji dio firme?

Slažemo se odlično. Vizionarski se nadopunjujemo, ne moramo o tome puno niti pričati. Nismo obrazovani fakultetski za vođenje poduzeća, ali sve smo učili korak po korak. Nismo preskakali stepenice, zna se tko koji dio posla radi. Mario je više za tehničke stvari i operativni dio posla, a ja sam tu za financijski dio. Na neki način pratim kompletno što se događa u svemu, ali treba nam pojačanje. Definitivno. Vraća nam se Tomislav Mišković iz Irske koji će nam biti na poziciji direktora prodaje.

Kod nas je trenutno prodaja najmanje zastupljena. Možda zvući nevjerojatno, ali mi nismo poslali ponudu do prije godinu dana, nismo imali potrebe. To je bilo ludo, rastemo 200% svake godine, a ne šaljemo ponude. Ljudi traže naš proizvod, ideju i kreaciju i sad nam treba netko tko će nam to kompletnije raditi. 

Mario, daj mi reci koliko je G3 Spirits ključan partner u vašem razvoju?

Jako ključan. Puno smo uz njih naučili, uz njih smo rasli. Kao što se Ivan i ja nadopunjujemo, tako se i mi nadopunjujemo s G3. Jedno super partnerstvo.

Je li istina da ste vi prva hrvatska firma na sajmu u Berlinu?

Koliko smo mi čuli sa svih strana, jesmo. Prošle godine smo posjetili ovaj sajam i bilo je jako interesantno. Imali smo jako puno upita za Botanicu. Zbog toga smo se odlučili doći. Taj korak nije bio jeftin ni praktičan, ali mislim da smo napravili dobru stvar. Na ovaj način firma treba funkcionirati, ako ne probamo, nikad nećemo znati što smo propustili. 

Koja su ti očekivanja od sajma u Berlinu, od tebe kao financijskog dijela firme?

Očekujemo pozicioniranje, želimo da nas ljudi primijete. Jedina smo firma koja prodaje začine, dehidrate. Izgleda da smo pioniri te cijele priče, a naš portfolio može pomoći gin kulturi i općenito gin tonik priči.

Ljudima će biti prihvatljivije popiti kvalitetan gin tonik uz nekakav odgovarajući začin. Financijski je nama sajam na neki način “udarac”, ali mislim da će se isplatiti. Već u prvom danu smo postigli kontakte, ljudi su zadovoljni, spremni razgovarati i zanima ih što imamo za reći. 

Zanima me kako ste se odlučili za dehidrirane začine, a ne svježe? Što koktel s vašim dehidriranim dodacima čini posebnim, možete li nam to malo usporediti?

Svježi začini (npr. svježa naranča) će mnogo ranije ispustiti sve što treba. Pustit će aromu, slatkoću, gorčinu, kiselost. To u dehidriranim začinima nije slučaj. Ovisi naravno i o dehidratu. Potaknula nas je dodatno i instagram revolucija, sve treba izgledati vizualno privlačno i atraktivno.

Dehidrirani začini imaju malu odgodu reagiranja. Primjerice, dehidrirana limeta neće pustiti kiselost ili gorčinu (kao što će svježa pustiti odmah) nego kroz nekakvo naredno vrijeme 3-5 min. Isto tako, hibiskus će promijeniti i okus i miris tonika, pustit će kiselinu, dat će malo boje i zgusnut će ga. Prvenstveno, bit će i primamljivije piće za hotele i restorane, gdje se G&T ne konzumira u velikim količinama, nego kao aperitiv za večeru.

Serviranjem uz dehidriranu naranču, perzijsku ružu… restoran dobiva visibility. Gosti to u većini slučajeva slikaju, fotografiraju, taggiraju. Kada prodajete G&T, gin ide u čašu, a tonik sa strane. Nije to bez razloga. Na taj način gosti znaju koji tonik su dobili, koji tonik konzumiraju. To isto smo mi pokušali napraviti u našem slučaju. Naši začini su A+ kategorije, od certificiranih dobavljača, sve što mi proizvodimo je prošlo analize. Jako pazimo na to da dehidrati budu cijeli komadi, da nisu puknuti, bez rupa i slično.

Čini se da jako puno ulažete u edukaciju. Mogu li se ljudi javiti samostalno negdje na vaš kontakt, web site i možda naručiti robu?

Naš web site je trenutno u izradi, radi se i na aplikaciji koja će pomoći svima da vide gdje se može popiti, konzumirati ili kupiti botanica, s kojim ginovima i tonicima. Trenutno je web adresa www.botanica.hr i tamo se ljudi mogu javiti, ostaviti svoj kontakt, a s edukacijama ćemo krenuti malo ozbiljnije u neko skorije vrijeme.

Radimo edukacije prema osoblju koje radi u barovima, restoranima, a čak nam je puno bitnije napraviti i edukaciju prema ljudima koji konzumiraju G&T i žele probati s našim začinima. Oni će onda također tražiti prave stvari, izbjegavati mjesta gdje će biti servirano loše ili nekvalitetno. 

Prije odlaska na sajam, organizirali smo #bcb izazov za barmene u sklopu 3. Unusual Gin Weekenda u Zagrebu. Najviše se istaknuo Virovitičanin Dejan Herceg koji je završio Školu barmena u Rijeci i u struci je već 10 godina. Oduševio nas je ponašanjem i komunikacijom prema gostima i kolegama, maštovitosti u upotrebi začina, ali i profesionalnom pristupu barmenskom poslu. Na temelju toga, zajedno s Ivanom Mandarićem ovdje u Berlinu radi na našoj Botanica kućici. 

To znači da vas možda možemo očekivati na Barmen.hr-u na jednoj prezentaciji? 

Bez problema, dapače. Odazvat ćemo se bez ikakvih problema 😀

Mario, jeste li prošlog ljeta zapeli koji put s isporukom? Koliko je proces dehidracije zahtjevan, koliko vremenski vam treba?

Nismo, uspjeli smo sve na vrijeme dostaviti. Nismo htjeli pretjerivati. Čak smo i odgađali neke narudžbe da sve to skupa bude kvalitetan proizvod, kako bi izašao van pred ljude onakav kakav želimo da bude i s kakvim bismo mi popili G&T. 

Hvala na ugodnom razgovoru, ja vam stvarno želim od srca puno sreće na sajmu i u daljnjem radu!