Najnovije

Napojnice – ostavljate li ih ili smatrate da nisu potrebne?

Kultura gosta ili nužno zlo? Ostavljate li napojnice i koliko?

Kakve napojnice vi ostavljate, i prema čemu ih određujete?

Sigurni smo da ste barem jednom ušli u raspravu o napojnicama, treba li je pustiti i koliko? Krenimo od samog početka.

Napojnica je manji iznos novaca koji se daje konobarima, barmenima, nosačima prtljage u hotelima i sl. Načelno je to novac koji dajete za dobro obavljenu uslugu ili uslugu koja je iznad razine. 

Napojnice su drugačije svugdje u svijetu, negdje su obavezne i uračunate u završni iznos na računima dok se na određenim mjestima smatraju uvredom. Ako slučajno idete negdje na put, pametno je raspitati se o tome kakav je običaj i ispoštovati ono što vam se kaže.

U Americi i nekim europskim zemljama postoji nešto što nazivamo “service charge”, to je iznos do 10% (u Americi i do 20%) a upravo to je ono što smo ranije spomenuli, usluga je već uračunata u cijenu, i kad negdje zaprimite ovakav račun, nije potrebno ostavljati napojnice. Da se razumijemo, ne sumnjamo da će se netko buniti ako račun zaokružite. U ovom slučaju se od vas ne očekuje da pustite napojnicu. U zemljama u kojima se usluga ne obračunava, običaj je pustiti oko 10% od računa, pa tako i kod nas.

 

 

Ljudski faktor je ovdje bitan, kriteriji za davanje napojnica su individualni pa tako često ovu temu možemo susresti na raznim Facebook stranicama, i komentari su uvijek različiti. Neki smatraju da nije potrebno ostaviti napojnicu jer konobari za posao koji rade dobivaju plaću, drugi smatraju da je u redu ostaviti napojnicu ako je usluga bila izvanredno dobra te ako su na posljetku izašli iz objekta zadovoljni, no generalno prevladava mišljenje da je 10% od ukupnog iznosa računa u redu, dok se za neke manje iznose račun zaokružuje na prvu veću decimalu.

Mišljenja su različita, preveliki iznos ali i premaleni mogu dovest do situacije da se osoblje osjeća uvrijeđeno. U Japanu se primjerice osoblje uvrijedi ukoliko ostavljate napojnice dok na nekim drugim mjestima ukoliko ne pustite napojnice vrlo vjerojatno neće biti dobrodošli.

 

Ako ste u nedoumici, bolje je dati nešto nego ništa.

Kako zavrijediti napojnicu?

  • Osmjeh, prvo što gost vidi je vaš pristup i dobra volja. Osmjeh automatski stvara pozitivnu atmosferu i samim time komunikacija se odvija ugodnije.
  • Budite uredni, ako morate nositi uniformu, probajte nekim sitnim detaljem istaknuti se od ostalih koji rade s vama. Poslužite se nakitom ili nečim sličnim, no nemojte pretjerati.
  • Up-selling. Ponudite više, sugerirajte aperitiv, desert, prilog. Gosti uglavnom nisu najsigurniji što zapravo žele i nitko se na vas neće naljutiti kad predložite još nešto. Ukoliko vam je gost naručio samo glavno jelo, ponudite aperitiv, salatu, kruh, nekakvo laganije predjelo…. Nepisano pravilo je da što je završni račun veći, i napojnica je veća.
  • Počastite ih kavom. Gosti koji potroše veću količinu novaca na konzumaciju hrane i pića bolje će se osjećati i zasigurno će se vratiti ako ih iznenadite malenim gestama poput ove.

Ovu su nekakva okvirna i jednostavna pravila, ali ovisi o tome gdje radite. Profil gostiju razlikuje se od objekta do objekta tako da s vremenom morate sami naučiti prepoznati što gosti vole, ali i taj dio dolazi s iskustvom.