Najnovije

Turska vs. espresso – bitka kofeinskih razmjera!

Svi koji pijete kavu, sigurni smo da vam je barem jednom kroz glavu proletjelo “treba mi jedna prava turska kava da me razbudi” i sigurno ste sudjelovali u barem jednoj bitki vezanoj za vječito pitanje “Koja je jača!?”

Bitka nad bitkama

Krenimo sa espresso kavom. Espresso se priprema na poseban način, a to je da vruća voda “na silu” prodire kroz sloj fino mljevene kave. Voda prodire pod velikim pritiskom kroz kavu i na taj način izvlači iz nje kofein i prirodna ulja. Neka od tih ulja zaslužna su za poseban okus i prepoznatljivu punoću espresso kave.

2015_29_09-turska-vs-espresso-002

Turska kava – vjerojatno najpoznatija u našoj regiji je malo drugačija. Proces pripreme uključuje dovođenje kave, šećera i vode do točke zakuhavanja nekoliko puta za redom. Ne filtrira se, već se takva toči tradicionalno u malene šalice. Naravno, talog se postepeno slegne na samo dno i zato se ne preporučuje popiti zadnja 2 guta 😉

Važno je i koja kava se koristi. Različite vrste kave imaju različite količine kofeina. Npr. Etiopijska kava sadrži 1.13 % kofeina dok Tanzanijska ima 1.42% kofeina. Popularna Arabica sadrži 1.5% kofeina dok Robusta ima čak 2.4%. Vjerovali ili ne, boja zrna kave otkriva koliko je u njemu zapravo kofeina. Zrna koja su tamnije boje su duže pržena što znači da je i više kofeina “izgorjelo”. Dakle, ako želite “jaču” kavu, držite se svjetlijih.

2015_29_09-turska-vs-espresso-003

Da bi dobili više kofeina u svojoj šalici kave,  koristite fino mljevenu kavu. Što se duže priprema, to ima više kofeina, dakle turska kava u ovom segmentu pobjeđuje. Kofein je naime topiv u vodi što znači da je njegova količina u espressu manja nego u turskoj jer je kontakt između vruće vode i kave vremenski kraći. Kava i voda su kod espresso kave u doticaju cca 25 sekundi i udio kofeina u takvoj šalici je svega 50-60 mg dok jedna šalica turske kave sadrži više od 120 mg.

Zdravo ili ne?

Pošto se vodi i velika debata oko toga je li kava dobra ili loša za zdravlje, pronašli smo neke podatke koji će vas možda iznenaditi:

Dokazano je da žene koje piju četiri ili više šalica kave na dan imaju čak 25% niži rizik za razvoj raka endometrija. Kava je pored toga i snažan antioksidans i pomaže u sprečavanju bolesti poput dijabetesa, Parkinsonove bolesti, depresije itd. Stimulira mišiće i poboljšava cirkulaciju. Pojačava moždanu aktivnost i djeluje antibakterijski što znači da ako je pijete, manje se morate bojati karijesa. Kofein iz kave poboljšava koncentraciju i razbuđuje organizam, povećava izdržljivost i podiže raspoloženje. Kofein djeluje i kao stimulans, blagi laksativ i diuretik. Pojačava intenzitet disanja i umanjuje osjećaj umora…

A da ne bi bilo kako je kava samo dobra, evo i par stvari na koje bi trebalo pripaziti ako konzumirate previše kavica 🙂

Tu su uključene euforija, povišen krvni tla, žgaravica, nesanica, kod nekih ljudi čak i drhtavica. Količina kofeina u tijelu ne bi smjela prelaziti 0,5 grama (4 šalice). Smrtonosna količina kofeina je 10 grama što je otprilike 80-100 šalica kave. Također treba paziti jer kava može dovesti do dehidracije. Ali pazite da sa kavom ne prestanete naglo, naime, nagli prestanak konzumacije dovodi do preosjetljivosti, nervoze, mučnine, glavobolje itd.

Popunite sljedeći obrazac i naučite sve o kavi 🙂

Uživajte u ostatku današnjeg međunarodnog dana kave i cijenite ovo čarobno piće u svim verzijama i pripravljeno na svakakve načine.

2015_29_09-turska-vs-espresso-004